Active Beauty
Bullying la școală: vă puteți ajuta copilul cu aceste sfaturi de specialitate
Text: Mag. Hans Christian Jurceka
timp de citire: min
Anxietate la școală

Bullying la școală: vă puteți ajuta copilul cu aceste sfaturi de specialitate

Școala ar trebui să fie un loc de dezvoltare și educație. Atunci când se transformă brusc într-un spațiu care provoacă temeri copilului, numeroși părinți sunt neliniștiți. Când se vorbește despre fenomenul de bullying la școală, cum se tratează o suspiciune de bullying și când ar trebui să se intervină în orice caz? Acestea și alte întrebări sunt adresate de către părinții afectați.

Bullying la școală

Fenomenul de bullying la școală poate duce la o mare nesiguranță și la un sentiment de disperare pentru copiii afectați, dar și pentru părinții acestora. Instructorul și psihoterapeutul Hans Christian Jurceka dispune de un cabinet în Viena unde îi consiliază, printre altele, pe cei afectați de bullying. În acest articol, acesta oferă răspunsuri la întrebările noastre despre fenomenul de bullying la școală.

1. Care este definiția bullying-ului și care este limita de la care se vorbește despre fenomenul de bullying la școală?

Bullying-ul este un fenomen social în care violența se manifestă în cadrul unui grup. Se vorbește despre bullying atunci când sunt îndeplinite următoarele condiții:

  • Violența: Aceasta poate prezenta diferite forme, cum ar fi violența psihologică sau fizică. Mediile online joacă un rol din ce în ce mai important în acest context. Așa-numitul bullying cibernetic este deosebit de stresant pentru victime, deoarece grupurile de chat sau mediile sociale sunt omniprezente în rândul tinerilor, iar retragerea duce foarte repede la izolare socială.
  • Distribuția rolurilor: Există unul sau mai mulți agresori care hărțuiesc în mod deliberat o victimă. În mod suplimentar, spectatorii sau persoanele din grup contribuie la escaladarea situației.
  • Dezechilibrul de putere: Există un dezechilibru de putere între agresor și victimă, care este amplificat de bullying.
  • Repetare: Nu este vorba despre un incident izolat, ci de un act de hărțuire sistematică și repetată.

Consecințe sociale și personale: victimele fenomenului de bullying suferă foarte mult, sunt excluse din punct de vedere social și se simt din ce în ce mai neajutorate.

2. Cum apare fenomenul de bullying la școală sau care poate fi fundalul fenomenului de bullying?

Școala este locul în care copiii și tinerii experimentează lucruri, trăiesc experiențe sociale și unde fenomenele de dinamică de grup devin deosebit de intense. Adesea, este vorba despre gestionarea conflictelor, despre afirmarea statutului propriu în cadrul grupului, despre confruntarea cu propriile nesiguranțe sau de exprimarea unor sentimente precum plictiseala sau frustrarea. Fenomenul de bullying la școală este, de asemenea, însoțit frecvent de discriminare bazată pe diferențe percepute, cum ar fi genul, aspectul, orientarea sexuală, mediul migrațional sau statutul social.

3. Care sunt semnele și semnale de avertizare care pot indica faptul că copilul meu este supus fenomenului de bullying la școală?

Următoarele semne pot indica experiențe de bullying:

  • Modificări comportamentale: Copiii se comportă brusc în mod diferit, își pierd plăcerea pentru interesele și activitățile anterioare sau se retrag din punct de vedere social.
  • Schimbări emoționale: Copiii manifestă brusc anxietate, sunt irascibili, neconcentrați sau absenți.
  • Simptome fizice: Pierderea bruscă a poftei de mâncare, probleme de somn, dureri de cap sau probleme digestive pot indica existența de factori de stres și conflicte. Leziunile fizice reprezintă semne de alarmă care pot indica un nivel de escaladare a situației.
  • Scăderea performanțelor școlare poate fi, de asemenea, legată de experiențele de hărțuire.
  • Pierderea sau deteriorarea obiectelor personale poate fi cauzată de bullying.

4. Cum puteți proceda face dacă bănuiți că copilul dumneavoastră este victima fenomenului de bullying la școală?

În primul rând, este foarte important să vă luați copilul în serios, să îl ascultați cu atenție și să îi eliminați teama. Apoi, cazurile suspecte de bullying ar trebui abordate în mod deschis și direct. Cu cât este mai larg cercul de persoane implicate, cu atât mai bine poate fi oferit ajutor. Cadrele didactice au obligația de a interveni, iar ceilalți părinți pot fi, de asemenea, trași la răspundere. Situația specifică de hărțuire trebuie să fie sistată, respectiv încheiată rapid. În plus, subiecte precum respectul, dinamica de grup și comportamentul în caz de conflict trebuie discutate și antrenate - în clasă, dar și acasă. Ajutorul direct pentru victimele fenomenului de bullying se referă în primul rând la întreruperea ciclului de neputință, astfel încât cei afectați să se simtă capabili să acționeze și să aibă din nou încredere în sine. Sprijinul terapeutic din partea experților poate fi, de asemenea, util.

5. Pe de altă parte, cum puteți proceda dacă vă temeți că copilul dumneavoastră ar putea intimida pe cineva?

În acest caz, este deosebit de important să vorbiți deschis cu copilul dumneavoastră și să îl învățați importanța interacțiunii respectuoase și a strategiilor de soluționare a conflictelor în formă constructivă. Este nevoie de curaj și de încredere în sine pentru a ieși din ciclul de bullying - acest aspect este valabil atât pentru victime, cât și pentru agresori.

6. Care este cea mai bună modalitate de a discuta cu cadrele didactice sau cu alți părinți despre fenomenul de bullying școală?

Cu cât mai repede și mai concret, cu atât mai bine. Fenomenul de bullying la școală este întotdeauna periculos, deoarece dinamica negativă a grupului se stabilizează în timp și, prin urmare, trebuie întreruptă rapid. Persoanele afectate ar trebui să solicite ajutorul profesorilor și al altor susținători cât mai direct posibil și să ceară măsuri eficiente. Acest demers implică în primul rând următorii pași:

  • Împărtășirea informațiilor: Ce s-a întâmplat?
  • Promovarea conștientizării în rândul tuturor participanților: Cum recunoaștem situațiile critice?
  • Dezvoltarea abilităților sociale: Ce pot să fac?
  • Susținerea curajului civil: Cum pot interveni? Spuneți stop!

7. Cui vă puteți adresa dacă sunteți copleșit de situație? Care sunt punctele de contact pentru părinți și copii în ceea ce privește fenomenul de bullying la școală?

Expertinnen und Experten wie Schulpsychologinnen und -psychologen, Sozialarbeiterinnen und -arbeiter oder Psychotherapeutinnen und -therapeuten können zusätzlich zum Personal in der jeweiligen Schule eine wertvolle Unterstützung sein. Daneben gibt es einige hilfreiche Beratungsstellen:
Experții, cum ar fi psihologii școlari, asistenții sociali sau psihoterapeuții, pot fi un sprijin valoros, pe lângă personalul școlii respective.

8. Aveți vreun alt sfat important pe care ați dori să îl împărtășiți cadrelor didactice, părinților și copiilor preocupați de fenomenul de bullying la școală?

Situațiile de bullying se intensifică datorită tăcerii celor afectați, așa că dați dovadă de curaj, abordați problema rapid și activ și căutați ajutor de la diferiți susținători.

x
Ne pare rău, dar nu am găsit rezultate pentru căutarea dvs. Vă rugăm să încercați cu alte cuvinte cheie.